JÖVEDELEMINFORMÁCIÓS
RENDSZER (JIR)A hitelfelvevők a JIR-en keresztül a pénzintézeti hiteleikhez tudják megadni a jövedelem adataikat. A JIR-en működő elektronikus keresetkimutatás biztonságos és gyors lehetőséget biztosít erre.
A szolgáltatást a Magyar Nemzeti Bank szervezésében a BISZ Zrt. a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal együttesen hozta létre és működteti 2020. február elseje óta.
KERESETKIMUTATÁS HITELESEN ÉS GYORSAN!
- Ingyenes elektronikus azonnali jövedelemigazolás.
- Nem kell bevonnod munkáltatód a hitelfelvételhez.
- Te döntöd el, hogy kinek és mikor adod át a jövedelemigazolásodat.
- Az adataid csak az a pénzintézet láthatja, akinek te azt engedélyezted.
- A JIR rendszerben az adatok titkosítottan kerülnek a finanszírozó pénzintézethez.
- Használd az egyetlen elektronikus, általad is ellenőrizhető hiteles szolgáltatást!
A Jövedeleminformációs Rendszer (JIR) az első olyan magyar digitális szolgáltatás, amely több cég összehangolt munkája révén valósult meg és működik. A hitelfelvevők a JIR-en keresztül a pénzintézeti hiteleikhez tudják megadni a jövedelem adataikat. A JIR-en működő elektronikus keresetkimutatás biztonságos és gyors lehetőséget biztosít erre.
A szolgáltatást a Magyar Nemzeti Bank szervezésében a BISZ Zrt. a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal együttesen hozta létre és működteti 2020. február 1-e óta.
A szolgáltatásban résztvevők olyan „bizalmi szolgáltatók” akik a jogszerű működéssel kapcsolatban egyértelmű biztosítékot jelentenek.
Az elektronikus keresetkimutatás működését jogilag az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (továbbiakban Art.) 131. § (24) bekezdése teszi lehetővé. A szolgáltatásban résztvevő adatok körét az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017 (XII.28.) Kormányrendelet határozza meg.
Miért jó Neked?
- Nem kell bevonnod a munkahelyedet, nincsenek kellemetlen kérdések, kíváncsiskodó szemek, nem kell magyarázkodnod.
- Nem kell várakoznod az elkészítésre, a szolgáltatás azonnali adatkiszolgálást biztosít ingyenesen, az Ügyfélkapun keresztül.
- Nem megy idő a formanyomtatvány közvetítésével, átadásával, postázásával. A kimutatást elektronikus úton azonnal átadható a megjelölt pénzintézetnek.
- Ellenőrizheted a munkáltatód által közölt adatokat.
- Te határozod meg, hogy mely pénzintézetnek milyen hitelkérelemhez biztosítod.
- Egy keresetkimutatást több hitelkérelemhez is fel tudsz használni.
- Biztonságos és objektív.
Mit kell tenned?
- A hitelfelvétel előtt vagy hitelfelvételkor is átadhatod a jövedelemadataidat annak a finanszírozónak, akitől a kölcsönt fel szeretnéd venni.
- A NAV megújult Ügyfélportáljára (https://ugyfelportal.nav.gov.hu) vagy a korábbi NAV eBEV portáljára (https://ebev.nav.gov.hu) be kell jelentkezned az Ügyfélkapu segítségével és ki kell választanod a szolgáltatások menüből az elektronikus keresetkimutatást.
- Elindítod az adatlekérést, amelynek eredményét gyorsan megkapod.
- Meg tudsz győződni, hogy milyen adatok kerültek a kimutatásba és azt tovább küldheted – ezzel egyúttal jóváhagyod – az általad választott finanszírozónak (ehhez egy lista áll a rendelkezésedre).
- A rendszerből meg tudsz győződni, hogy a finanszírozód szerződött-e a szolgáltatásra.
Amennyiben igen, akkor kiválasztható a listából.
Jövedeleminformációs Rendszer (JIR)?
A Jövedeleminformációs Rendszer a szerződött pénzintézet információ kérését és a NAV által generált, ügyfél által átadott információk összepárosítását és szállítását végzi. A JIR feladata, hogy az információ felhasználás lehetőségét folyamatosan fenntartsa, de csak addig, amíg a pénzintézethez meg nem történt az adatátadás. A JIR-ben az adatok titkosítottan kerülnek be és onnan a pénzintézeteknek titkosítva kerül továbbításra, mégpedig úgy, hogy maga a csomag végig sértetlen marad.
Mire és meddig használható fel az adat?
Egy kiállított elektronikus keresetkimutatás 30 napig érvényes. Így a Jövedeleminformációs Rendszerbe átadott információ a megjelölt pénzintézet adatkéréséig, de legfeljebb a kiállítástól számított 30 napig használható fel. Fontos, hogy amennyiben egy pénzintézet az információt már elvitte, akkor az a Jövedeleminformációs Rendszerből történő törlését is jelenti. Gyakorlatilag az elektronikus keresetkimutatást a lekérdező pénzintézet kizárólag egyszer tudja elvinni a Jövedeleminformációs Rendszerből.
Kijelölhetek-e egyszerre több pénzintézetet a keresetkimutatásomhoz?
Igen, a NAV eBEV felületén egy elektronikus keresetkimutatáshoz több pénzintézetet ki lehet jelölni. Tehát, ha úgy gondolod, hogy van esély több finanszírozónál a hitelfelvételedre és még nem választottál, akkor egy keresetkimutatást több pénzintézethez is címezhetsz. Ebben az esetben a Jövedeleminformációs Rendszernek átadott információ addig hívható le, amíg az összes megcímzett pénzintézet le nem hívja, vagy a keresetkimutatás kiállításától számított 30 nap le nem telik. Bármelyik következik be előbb, az információ törlődik a Jövedeleminformációs Rendszerből.
Fontos, hogy egy pénzintézet csak egyszer tudja elvinni az információs csomagot. Új információt csak abban az esetben kaphat a pénzintézet, ha ismételten adsz a részére elektronikus keresetkimutatást.
Milyen adatok kerülnek kiszolgálásra?
Az elektronikus keresetkimutatás a NAV által lezárt utolsó időszaktól (a kérelem benyújtását megelőző második hónap) visszamenőleg 12 havi jövedelem információt tartalmaz. Ez gyakorlatilag a munkavállalód által minden hónapban a NAV-nak beküldött 08-as formanyomtatvány szerinti havi adó- és járulékbevallások alapján történik. Az információ teljes képet mutat, azaz az összes munkahelyed szerinti jövedelemadatok szerepelnek rajta, akik utánad adót és járulékot fizettek. Tehát, amennyiben egyszerre több helyen dolgozol, akkor ugyanabban a hónapban több munkahelyedről jelenik meg a jövedelmed.
Ki és mikor láthat bele az adataimba?
Adataidat te biztosítod a hitelképességed vizsgálatához, amelynek eredményeképpen gyorsabban tudsz a hitelhez jutni. Nincsenek köztes állomások, nincsenek avatatlan szemek. A NAV szolgáltatásában elindított adatkérésed titkosítottan utazik egészen az általad kiválasztott pénzintézetig. Az információ zárt láncon kerül kiszolgálásra, így abba a BISZ Zrt. nem lát bele. Fontos, hogy a pénzintézet által elvitt információ azonnal törlődik a Jövedeleminformációs Rendszerből.
Csak a Jövedeleminformációs Rendszerben átadott adat hiteles?
A NAV által kiállított elektronikus keresetkimutatás kizárólag akkor fogadható el hiteles adatnak, ha a Jövedeleminformációs Rendszeren belül kerül a pénzintézetekhez. Ne nyomtasd, és ne küldd el e-mailben, mert ezekben az esetekben már nem használható fel az információ. Ráadásul a kinyomtatott vagy e-mailben elküldött információt más is láthatja, tehát a bizalmassága sérül a dokumentumnak.
A magyar hitelezési piac jelentős része az elmúlt két évben csatlakozott a szolgáltatáshoz. A pénzintézetek mérlegfőösszegét tekintve hozzávetőlegesen 85%-os csatlakozási potenciált mutat a szolgáltatás.
Miért jó a csatlakozásom?
- Hiteles és teljes jövedeleminformációt kaphatok az ügyfelemről.
- A gyors információ révén növelem hatékonyságom, elősegítem a digitalizációs fejlődésemet.
- Az ügyfeleimnek kényelmesebb és biztonságosabb lehetőséget tudok nyújtani a jövedelemadataik megadásához.
- Nincs szükség az információ hitelességének vizsgálatára, hiszen az a NAV-nál lévő hiteles adatokon alapul.
- A szolgáltatás felhasználásával csökken az operációs költségem.
- Az ügyfelek által keresett szolgáltatás felhasználása a finanszírozók egymás közötti versenyében kimondottan jótékonyan hat az ügyfélszerzésre. Az eBEV oldalán található pénzintézeti lista brand értékkel is rendelkezik.
Hogyan kell csatlakoznom?
- Kösd meg a Szolgáltatási szerződést a BISZ Zrt-vel.
- A szerződés megkötését követő 8 napon belül te is felkerülsz az eBEV oldalára abba alistába, amelyből a hitelt felvenni szándékozó magánszemély kiválaszthatja a pénzintézetet.
- Indítsad el a szolgáltatást.
- Kezd meg az ügyfeleid tájékoztatását, hogy elérhető nálad a szolgáltatás.